Monday, December 13, 2010

Hari Keluarga PERKIM


'...siapa saja(di antara mereka) yang beriman kepada Allah dan hari akhir, dan melakukan kebajikan, mereka mendapat pahala dari Tuhannya, tidak ada rasa takut pada mereka, dan mereka tidak bersedih hati' (Surah Al-Baqarah: 62)
Pujian kepada Allah dengan perkataan Alhamdulillah, pada 13hb November 2010, PERKIM Club Centre for Foundation Studies International Islamic University Malaysia (CFS IIUM) telah mengorganisasi Family Day dalam bersama dengan Raudhah Festival (RAFEST).
Objektif utama acara ini ialah untuk mengeratkan ukhuwah sillaturrahim antara ahli Kelab PERKIM dan juga pelajar-pelajar CFS. Program telah diadakan pada, Gelanggang Bola Jaring Zainab Al-Jahsy untuk Muslimah and Gelanggang Bola Keranjang terletak di UMAR AL-KHATTAB II berdekatan terutamanya bagi Muslimin, CFS IIUM memulakan dari 9.00 akan 12.15 pm.
Tujuan lain dari acara ini adalah untuk melepaskan tekanan dengan melakukan permainan sihat dan menyenangkan serta memelihara nilai-nilai Islam baik dalam individu setiap Muslimah. Sebagai da'ie, kami akan cuba yang terbaik dalam melaksanakan tanggung jawab kita sebagai khalifah di bumi ini. Kerana adanya komitmen untuk menyebarkan dakwah antara ahli CFS, kami merancang untuk menetapkan satu program yang menarik.
Pukul 8.30 pagi, para peserta datang dan langsung mereka telah dilayan dengan memberi sarapan oleh ahli jawatankuasa. Jumlah peserta untuk Muslimin dan Muslimah adalah orang-orang sekitar 21 dan 25. Tepat jamk 9.00 pagi, permainan yang dirancang bermula dengan bicara singkat oleh penyelaras program dan tiga aktiviti sukaneka telah diadakan. Antaranya , membina sebuah istana putih, jambatan rahmat, buruk melempar, bowling, tangan penyiraman dan kekuasaan jerami. Ada istirahat singkat antara setiap kegiatan bagi peserta untuk mendapatkan kembali tenaga mereka. Puncak acara adalah pemberian hadiah kepada para pemenang dan ‘lucky draw’ Program berakhir pada 12.15 tengah hari.
Namun, penganjur menghadapi beberapa masalah dalam pengurusan di mana kedatangan peserta tidak diberikan dalam waktu. Hal ini menimbulkan kesulitan dalam tatacara masa untuk memulakan program pada waktu dan kelewatan kedatangan makanan dari katering untuk memberikan makanan. Dalam rangka masalah tersebut, kami cuba untuk menghiburkan peserta dengan beberapa lagu-lagu nasyid dan saranan pendek.
Sebagai kesimpulan, acara ini berjalan lancar dan mencapai tujuannya. Para tetamu sepenuhnya terhibur dan senang dengan aliran acara.Program ini harus ditetapkan lagi di masa depan sebagai pengumpulan dipelihara dalam Islam dan kita sebagai muslim harus saling membantu dan mempunyai kehidupan bahagia bersama berdasarkan undang-undang Allah yang disediakan bagi kita.

No comments: