Tuesday, January 25, 2011

Kursus Sembelihan



Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah rahmat dan kurniaan nikmatNya dapat kita menjayakan program Kursus Sembelihan pada 15 Januari 11 bersamaan dengan 10 Safar 1432H. Kursus ini bersempena dengan program Shahrul Tarbiyatul Qalbi anjuran Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia, PERKIM, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, UIAM, Petaling Jaya. Biro Perhubungan dan Kebajikan adalah biro yang ditugaskan untuk mengendali program ini.

antara peserta2 brother

antara peserta2 sister

meja pendaftaran

Program bermula dengan pendaftaran peserta pada jam 9 pagi. Seramai 50 orang peserta telah terlibat bersama 26 orang ahli jawatan kuasa pragram. Sarapan pagi diagihkan kepada peserta oleh biro katering program semasa pendaftaran. Majlis teori sembelihan di Annex 101 dimulakan dengan bacaan doa oleh saudara Aiman dan diteruskan dengan kata-kata aluan serta tazkirah oleh pengerusi majlis, saudara Mohammad Faizol Mohd Satar. Seperti biasa, ilmu yang cukup diperlukan sebelum melaksanakan sesuatu kerja bagi memastikan ‘amal yang dilaksanakan bertepatan dengan hukumnya. Penerangan mengenai teori sembelihan oleh Ustaz Ali bin Omar, lepasan Universiti di Yaman, sedikit sebanyak menambahkan ilmu mereka mengenai sembelihan khususnya.

tazkirah oleh saudara Faizol (Jo)

teori sembelihan oleh Ustaz Ali

berbual-bual bersama Ustaz Ali

Tepat pada jam 11 pagi, program kini di acara kemuncaknya iaitu sembelihan secara praktikal yang diadakan di Blok E. Ustaz memberikan tunjuk ajar dalam melaksanakan cara penyembelihan yang betul mengikut sunnah.

“sesungguhnya setiap amal itu bermula dengan niat”

sedikit peringatan oleh Ustaz Ali

antara ayam2 yg selamat disembelih ^_^

Alhamdulillah, dengan niat ingin mendekatkan diri kepada Allah, mereka berjaya mengaplikasikan ilmu yang diajar dengan menyembelih sejumlah 30 ekor ayam dengan sempurna. Selesai sembelihan, Ustaz dijemput untuk menjamu selera sementara ahli jawatan kuasa program mengagihkan makanan kepada peserta. Mereka dibenarkan pulang ke mahallah masing-masing sementara ahli jawatan kuasa yang lain memproses ayam.

sedikit sumbangan penghargaan kepada Ustaz Ali dari PERKIM UIAPJ

membersihkan ayam2 yg siap disembelih

para peserta turut membantu sama ^_^

memotong ayam untuk dibakar

Semua ahli jawatan kuasa berganding bahu memproses ayam dan mereka membahagikan tugas untuk mempercepatkan kerja. Pada sebelah petang, mereka membersihkan dan mengemaskan kawasan di Blok E dan bergerak ke Smawp 3, bersiap sedia untuk bakar ayam.

bekerjasama meghidupkan api sbagai tempat membakar ayam

menunggu ayam untuk masak

Peserta berkumpul untuk agenda seterusnya iaitu solat Maghrib dan Isyak berjemaah. Semua peserta membentuk dua halaqah, halaqah lelaki dan halaqah perempuan. Seusai solat, tazkirah dan ucapan telah disampaikan oleh wakil ahli jawatan kuasa, saudara Mohammad Firzan. Setelah itu, mereka dihidangkan dengan makan malam yang menyelerakan serta persembahan multimedia seterusnya menjadi acara terakhir dalam tentatif program kursus Sembelihan 2011 kali ini.

x lupe juge committe2 yg menyediakan "slide show" ^_^

2 comments:

NG aiskacang said...

best!!..alhamdulillah..prgram ni brjalan lancar

faqrul said...

ini yang respect kt iron woman at PNK nie... goog job...