Sunday, June 23, 2013

Ramadhan kembali doe...

ramadhan tajalla wabtasama,
tuba linnafsi izaghtanama,

Syair arab ini membawa maksud "ramadhan muncul dan tersenyum, beruntunglah untuk insan-insan yang bersiap sedia untuk ramadhan....."

Bersempena dgn Bulan Ramadhan yg hampir tiba, kami menyeru kepada muslimin-muslimat agar bersiapkan diri dari segi mental dan fizikal. Dengan persiapan inilah bakal memberi kita suatu ni'mat dalam mengerjakan ibadah puasa dalam bulan ramadhan.

Memetik kata-kata seorang tok guru pondok di Siam, " Ramadhan ni ibarat satu lori yang penuh dgn hadiah, lori tersebut dtg ke rumah kita dan memunggah semua hadiah-hadiah di hadapan rumah kita, terpulang kepada kita samada ingin mengutip hadiah itu atau tidak".....kata-kata ini mengambarkan bahawasanya betapa banyak ganjaran yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada hambaNya pada bulan  yang mulia ini.  kita juga perlu menjalankan ibadah puasa dgn mementingkan dua aspek  iaitu:-

1) Penuh keimanan
2)Penuh keinsafan

Dengan mengambil berat dua aspek ini dosa-dosa kita akan diampunkan oleh Allah s.w.t berdasarkan kepada hadis nabi. Selain itu, Allah turut menghadiahkan kepada hambaNya malam al-qadr atau lailatul qadr. Lailatul qadar seperti mana dijelaskan oleh Allah dalam surah al-Qadr malam lailatul qadar itu lebih baik daripada 1000 bulan. Ini merupakan ganjaran besar daripada Allah s.w.t. Dalam bulan ini juga kita dianjurkan memperbanyakkan membaca al-Quran. Allah menerangkan didalam al-Quran bahawasanya bulan ramadhan merupakan bulan yang turun padanya al-Quran.


Jadi sebagai penutup, ayuh kita menggandakan ibadah kita pada bulan ramadhan dengan penuh rasa penghambaan kepada Allah, moga kita peroleh ni'mat dan ganjaran daripada Allah s.w.t.

No comments: