Wednesday, November 10, 2010

.......KEAGUNGAN CINTA........

 

 FAIL! FAIL! FAIL!


Perkataan yang sama berulang kali ditatap Haziq Hakimi sepanjang setengah tahun berada di sebuah sekolah menengah berdekatan rumahnya itu.Semua 10 subjek yang diambilnya untuk Percubaan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) pada tahun itu terbukti gagal segagalnya.

“Haziq,cikgu tak faham,kenapa awak boleh dapat result seteruk ni?Cikgu hairan sangat dengan awak.Ibu bapa awak berpelajaran,masing-masing ada pekerjaan,tapi kenapa awak jadi macam ni?Selalunya keluarga yang bermasalah boleh jadi seteruk ni.Tapi cikgu hairan bila perkara ni jadi dekat awak,boleh awak jelaskan?”tanya Cikgu Ahlam,salah seorang guru kaunselor di sekolah itu.

“Entah la cikgu.Sejak dua menjak ni,saya rasa malas sangat.Tak de langsung semangat nak belajar.Kadang-kadang jeles jugak tengok kawan-kawan dapat result tinggi-tinggi.Tapi saya sedar,saya tak belajar macam diorang,macam mana nak dapat tinggi kan.Erm…,”satu keluhan dilepaskan Haziq Hakimi.Seperti ada sesuatu yang dirahsiakan.

“Walaupun keputusan awak teruk,cikgu yakin,dalam hati awak ada tersimpan semangat yang membara untuk memburu 10A1 right?”

“Erm..betul cikgu.Sape tak nak 10A1.Tapi cikgu…,”katanya terputus disitu.Wajahnya berubah muram,ditundukkan sedikit kepalanya menghadap lantai marmar di dalam bilik itu.

“Tapi apa Haziq?Cerita saja pada cikgu,luahkan saja,insyaAllah apa yang cikgu mampu bantu,cikgu bantu.,”pujuk Cikgu Ahlam

Kata-kata Cikgu Ahlam membuat Haziq Hakimi rasa percaya dan yakin untuk menceritakan masalahnya itu.

“Saya ada penyakit.”jawab Haziq Hakimi tenang.

“Penyakit?Awak sakit apa Haziq?Teruk ke?,”tanya Cikgu Ahlam cemas.

“Erm..teruk cikgu…dulu tak teruk macam ni,tapi masuk saja form five, penyakit ni bertambah teruk.”tambah Haziq Hakimi lagi.

“Dah pergi jumpa doktor?Mak ayah awak tahu tak?”

“Erm..doktor pun tak dapat ubat sakit saya ni cikgu.Mak ayah saya tak tahu pun.Saya tak pernah cerita.,”luah Haziq Hakimi puas.

“Ya Allah,doktor pun tak dapat tolong?erm..awak sakit apa ni Haziq?,”tanya Cikgu Ahlam ingin tahu.

“Erm…erm…penyakit ‘M’ cikgu…,”jawab Haziq Hakimi tersekat-sekat menambahkan debaran Cikgu Ahlam.

“Malaria?Maag?Masuk angin?,”

“Hehe..cikgu ni,kelakar la..hihi..,ada pulak masuk angin…”Haziq Hakimi tersengih-sengih melihat guru kaunselornya itu.

“Haih!Dengan penyakit pun boleh main-main.Budak ni…!,”luah Cikgu Ahlam geram.

“Hehe..relaks cikgu relaks…kihkih…,”Haziq Hakimi tidak tertahan tawa melihat telatah guru kaunselornya itu.

“Ye saya relaks…awak tu…sakit apa?Cikgu tunggu ni.,”

“Kalau saya cakap cikgu jangan marah ye…,”

“Buat apa saya nak marah awak Haziq,Allah yang beri penyakit kat awak.Cikgu hanya boleh bantu awak dalam pelajaran awak je.Ha,cakapla…,”

“Saya…ada penyakit…penyakit…M.A.L.A.S…yuhuuuuuuu…,lariiiiiiiiiiiiiiiii”pantas Haziq Hakimi berlalu meninggalkan bilik guru kaunselornya itu takut dimarahi.

Lama Cikgu Ahlam berfikir apa yang dieja Haziq Hakimi.

“Erm?Ma..las..apa!Ish,kena lagi.Budak ni tak habis-habis.Dah SPM pun masih nak main-main.,boleh dapat anugerah pelakon terbaik ni.Huh!Buang masa je layan budak sorang ni.”leter Cikgu Ahlam sendiri.

“Sabar je lah cikgu…,”sampuk Cikgu Ashikin dari luar pintu bilik Cikgu Ahlam bilamana melihat Cikgu Ahlam mengomel seorang diri.

“Oh Cikgu Syikin.Erm..bukan apa,ni dah kali ke 9,tahun ni saja saya terkena dengan budak kesayangan sekolah tu tau!Ish..geramnyer…,!,”luah Cikgu Ahlam tidak berpuas hati dengan sikap Haziq Hakimi.

“Sabarlah cikgu,cikgu kan guru kaunselor,so,kena lah layan je budak-budak ni.,”

“Tu lah,sebab saya fikir macam tu lah,saya layan je budak ni sorang.Macam-macam.Tapi kadang-kadang kelakar juga dia ni.Huhu.”cerita Cikgu Ahlam berterus-terang.

“Ha tuu..tengok,disebalik keburukan seseorang,ada kebaikan dia.Betul tak.”

“Ye betul tu.Dan,kadang-kadang kita tak menghargai seseorang itu bila dia berada di depan kita,tapi bila dia tiada,baru kita dapat merasai betapa bagusnya jika dia ada.

”Cikgu Ahlam memandang Cikgu Asyikin dan tersenyum manis.Mereka berlalu meninggalkan bilik itu untuk masuk ke kelas masing-masing kerana waktu rehat baru sahaja tamat.

Haziq Hakimi kerap dipanggil Cikgu Ahlam sejak dua tahun lalu kerana keputusannya yang teruk.Tapi tidak semasa dia di tingkatan satu dan dua.Dia terkenal dengan kecemerlangan dan kepetahannya dalam berkata-kata.Tapi sekarang,segala kelebihannya digunakan untuk mengenakan orang.Semua guru-gurunya sangat pelik dan hairan terhadap perubahan pelajar harapan sekolah satu ketika dulu.Mereka berharap,Haziq Hakimi dapat membantu menaikkan nama sekolah dengan mendapat 10A1 untuk SPM pada tahun itu,kerana itu,harapan sekolah itu diletakkan pada guru kaunselornya untuk mendalami masalah anak muridnya itu.

“Woi!Macam mana tadi?Teruk tak ko kena berleter dengan Cikgu Ahlam?,”tanya Aqil Naufal kawan sekelas Haziq Hakimi.

“Ok je bro.Aku kan pelakon lelaki terbaik..sebelum kena marah baik aku lari dulu.hohoho..”seloroh Haziq Hakimi.

“Ye la,ye la.Aku tahu,ko memang pandai berlakon.Wei bro…ermm..,”

“Apa?!Cakap je la.”,tanya Haziq Hakimi hairan dengan sikap kawannya itu.Dia mendongak sedikit kepalanya melihat muka Aqil Naufal yang tunduk ke lantai seperti telah melakukan kesalahan besar.

“Ko tak rasa menyesal ke masuk kumpulan kami?Ko tu pandai bro.Tengok sekarang,result ko dah teruk macam kami jugak.”luah Aqil Naufal berterus-terang pada kawannya itu.

“Apa ni bro.Relaks ar…belajar besar-besar nanti pun boleh.,”

“Erm..tapi…,”rasa bersalah menyelubungi dirinya bila melihat masa depan kawannya itu makin teruk kerana bercampur dengan kumpulannya dua tahun lalu.

“Dah…dah…!Ha,Cikgu kesayangan ko dah masuk tu.Dah jangan ungkit lagi benda-benda tu.,”elak Haziq Hakimi tanda tidak berminat mendengar luahan Aqil Naufal seperti itu.

“Huh…!,”keluh Aqil Naufal kecewa.

‘Aku sayang kat ko bro,sebab tu aku tegur.Jangan jadi macam kami.Ko tu dari keluarga baik-baik…,’Aqil Naufal bermonolong sendiri.

Kecintaan pada kebaikan buat sahabatnya itu cukup tinggi walaupun kumpulan mereka selalu didenda kerana kerap melanggar undang-undang sekolah.Tapi sejahat mana pun seseorang itu, kebaikan pasti ada juga dalam dirinya.

***

“Aqil..ko nak pergi program tu tak?Program yang Cikgu Saiful cakap tadi tu?”tanya Haziq Hakimi ketika berjalan pulang ke asrama putera beriringan dengan Aqil Naufal. Tetapi soalannya berlalu tanpa jawapan.

“Aqil…aqillll…ooo Aqil....!Aqil Naufal bin Mohd Lutfi!.”jerkah Haziq Hakimi geram. Aqil Naufal tersentak akan jerkahan Haziq Hakimi.Mereka berhenti meneruskan perjalanan.Mereka mula bertentangan antara satu sama lain.Tiada riak rasa bersalah di wajah Aqil Naufal kerana membiarkan soalan Haziq Hakimi tidak berjawab.

“Kenapa dengan ko ni?Ada masalah keluarga ke?Putus cinta?Tak de duit?Atau ade orang buli kau?Cite kat aku sekarang.,”tegas Haziq Hakimi sambil memeluk tubuh memandang sahabatnya seperti seorang abang.

“Erm..tak de pape la.Aku penat.Aku balik dulu la ye.”jawab Aqil Naufal acuh tidak acuh dan terus berlalu meninggalkan Haziq Hakimi yang terpinga-pinga.

‘Ish,kenapa dengan budak ni sorang?Aku ada buat salah ke?Ha!Jangan-jangan dia merajuk sebab aku tak layan bila dia suruh aku tinggalkan geng diorang? Tapi..takkan la.Dulu beria sangat suruh aku join.’monolong Haziq Hakimi sendiri.

“Ha..tu dia saksi pertama.Boleh jadi mereka tahu kenapa Aqil jadi macam tu.Haris,Azim,Paan!Sini jap.,”

“What?!”balas Haris.

“Sini la kejap!.”

“Why you call call me ha? I want to mandi-mandi ni,”balas Haris lagi.

“Ish tak habis-habis dengan bahasa rojak kau tu! Kalau nak speaking tu betul-betul la.Ha ni,aku nak tanya,korang tau ke nape tibe-tibe je Aqil tu berubah jadi pendiam ha?”

“We don’t know la.Kami dah tak rapat macam dulu.Sejak ko masuk group kami,dia dah jarang lepak-lepak ngan kami.But,we don’t care la.,”

“A’ah,aku pun perasan jugak.Tapi,memang betul la macam yang Haris ni cakap.Kami dah jarang sangat lepak sekali.,”sampuk Paan pula.

“Entah-entah ko ade wat ape-ape yang buat dia marah tak…Ko minat pacar dia kot.Ha…ngaku-ngaku..,”tuduh Azim sambil menggerak-gerakkan jari telunjuknya pada muka Haziq Hakimi.

“Ish!Merepek lah korang ni.Macam korang tak kenal si Aqil tu.Dia tu kan tak de pacar yang khusus.Semua pelajar perempuan kat sekolah ni pacar dia.Kalau boleh dengan cikgu-cikgu perempuan sekali jadi pacar dia.Tapi-tapi kan,lepas dia jadi murung macam ni,semua pacar dia yang tegur tak dilayann...,hahaha kesian duh….hahaha…,”cerita Haziq Hakimi penuh semangat tentang perubahan sahabatnya itu.

“Iye?Pelik-pelik.Ermm..why ye?I don’t know la beb.What I know,I want to mandi-mandi…huhu..bye…nice to meet you…hahaha…,”seloroh Haris sambil melambaikan tangannya dan berlalu dari situ.

“Ok kami balik dulu,ada ape-ape bagi tahu la ye.,”kata Paan dan Azim pula.

“Okeh!Wei Harissssssss… pi la mandi-mandi tuu,jangan mandi kobau sudah…!,”jerit Haziq Hakimi mengusik Haris yang makin jauh dari tempatnya berada.

‘Macam-macam,ada ke nice to meet you,macam pertama kali jumpa pulak.Piirah,nak speaking konon.kihkihkih…,’ngomelnya dalam hati.

“Ish..penyiasatan aku masih belum selesai ni.Erm..baik aku p tanya dia depan-depan terus,kan senang..ape la aku ni.Aku akan paksa dia sepertimana yang Cikgu Ahlam selalu paksa aku cerite,haa…tentu menjadi lah…,”Haziq Hakimi nekad untuk terus bertanya menggunakan cara-cara seperti guru kaunselornya untuk memberi kaunseling kepada sahabatnya itu.

“Abang…abang…!”jerit seorang pelajar tingkatan satu sayup di depan .

“Abang…!Cepat…Abang Aqil…!,”jeritnya lagi seperti dalam ketakutan.

“Abang Aqil?Kenapa?Kenapa dengan abang Aqil?,”cemas Haziq Hakimi melihat riak wajah adik satu Aspura dengannya dan Aqil Naufal itu.Jantungnya berdebar kencang seperti ada sesuatu perkara buruk yang terjadi.

“Abang Aqil…,huh,ya Allah penatnya.Abang cepat…!”termengah-mengah pelajar tingkatan satu itu berlari-lari mendapatkan Haziq Hakimi. Pelajar itu menarik-narik tangan Haziq Hakimi supaya bergerak lebih cepat untuk sampai ke tempat kejadian.

“Ya Allah…Aqil…!,”jerit Haziq Hakimi terkejut melihat sekujur tubuh di atas tilam,teman yang sangat dikasihinya sejak dua tahun lalu. Wajah sahabatnya yang pucat lesi,kebiruan serta kaku.Tidak pernah Haziq Hakimi melihat Aqil Naufal sekaku itu.Akhirnya air mata kelakiannya gugur juga.Tidak dapat menahan kesedihan melihat keadaan tubuh itu.Pantas Haziq Hakimi merangkul sahabatnya erat dipangkuannya.

“Ya Allah…Kenapa dengan kau Aqil?Kenapa kau buat macam ni.Aku kan ada.Kalau ada masalah,cerita dekat aku. Bangun Aqil…Bangunlah..!,” tangisannya makin memuncak.Beberapa teman seasramanya menepuk-nepuk lembut bahu memberi sokongan padanya. Beberapa minit kemudian,dua jururawat lelaki masuk dan mengangkat tubuh yang lemah itu masuk ke dalam ambulans.Haziq Hakimi hanya memandang dan rasa bersalah pada diri sendiri kerana membiarkan sahabatnya itu memendam masalah sendirian sehingga bertindak membunuh diri dengan melemaskan diri di dalam kolah asrama.

***

Sahabatku Haziq Hakimi bin Abdul Latif…. tika sahabat sedang membaca surat ini,tika itu saya sudah tiada di bumi Malaysia.. Saya dan keluarga pergi menunaikan umrah… Saya ingin betul-betul bertaubat dan memohon,berdoa,mengharap,merayu pada Allah Yang Satu supaya ampuni segala dosa-dosa saya yang lalu sebelum malaikat maut menjemput saya…
Saya menyesal atas tindakan saya pada hari itu.Saya rasa tertekan sangat masa itu.Saya rasa saya patut mati lebih awal supaya sahabat tidak terpesong ke jalan yang salah.Maha Suci Allah,Allah memberi peluang pada saya untuk bertaubat dan meneruskan hidup baru.Kerana itu bukanlah cara penyelesaian terbaik,mungkin dalam fikiran kita yang cetek,kita fikir dengan bunuh diri kita lepas dari dunia,tapi kita tak berfikir apa azab yang menunggu di syurga …Itulah saya dulu.Astaghfirullah…
Saya sudah berbincang dengan keluarga, kami akan berpindah ke Kelantan kerana ayah saya terpaksa bertukar ke sana,dan saya akan mengambil SPM di sana saja.Sebenarnya sahabat,saya ingin memohon maaf atas segala kekhilafan saya terhadap sahabat.Saya rasa sangat bersalah dan rasa amat berdosa kerana telah membawa sahabat kedalam hidup yang penuh sia-sia dan tiada tujuan.
Sahabat… Kembalilah…kembalilah sahabat seperti dahulu… Saya sedar sekarang wahai sahabat… Tika mana saya diserang penyakit yang menjadi takutan ramai umat manusia ini, Saya tersedar,bahawa setiap detik kehidupan ini sangat sangat berharga…
Saya menghidap barah otak wahai sahabat… Saya hajat doa sahabat dan rakan-rakan lain supaya saya tabah meneruskan hidup ini sebelum meninggalkan dunia ini…
Sahabat ingatlah…segala apa yang kita lakukan di dunia ini hanya kerana satu saja… Hanya kerana Allah… Hanya kerana Allah,wahai sahabat…
Gunakanlah sebaik-baik waktu yang sahabat ada untuk meneruskan hidup sahabat disamping mendapat redha-Nya… Janganlah jadi seperti saya, baru nak menyesal… Saya sayang sahabat kerana Allah… Sebab itu saya menulis ini wahai sahabat…
Banggalah kita menjadi hamba Allah,kerana Dia sentiasa menjaga kita.. Dia sentiasa memelihara dan memberi rezeki pada kita, Padahal sepatutnya kita sebagai hamba-Nya yang hina lagi kerdil ini yang menjaga Allah… Bagaimana? Dengan patuh pada –Nya. Melakukan segala yang disuruh Allah,dan meninggalkan segala laranganNya.
Tapi… Tapi kita sendiri lihat di dunia ini, Apa jadi wahai sahabat? Saya sedih sahabat..sedih kerana tidak mempunyai masa yang lama untuk membantu agama Allah ini…. Membantu sahabat-sahabat kita yang lain untuk dekatkan diri pada Allah S.W.T.. Untuk menyebarkan dakwah pada umat manusia ini…
Saya yakin dengan empunya nama Haziq Hakimi… Saya yakin sahabat mampu membantu meneruskan dakwah Rasulullah S.A.W… Sahabat… Janganlah mengikut jejak langkahku yang dulu, Janganlah mempercayai cinta wanita yang ada disekeliling dengan mudah… Sesungguhnya wanita itu fitnah terbesar di akhir zaman,itulah pesan Nabi kita wahai sahabatku…
Carilah cinta Allah sahabat… Cinta Allah membahagiakan… Cinta Allah tidak mengecewakan… Cinta Allah tidak melalaikan…
Saya tinggalkan lirik lagu dari kumpulan StarFive ini pada sahabat… Jika ada masa,carilah lagu ini,dan sebarkanlah dakwah melaluinya di sekolah kita… Ada rezeki kita bertemu kembali…insyaAllah… Sama-sama kita bermuhasabah…
Satu Cinta
Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah segala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah segala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Engkau satu cinta
Yang selamanya aku cari
Tiada waktu ku tinggalkan
Demi cintaku kepada-Mu
Walau seribu rintangan
Kan menghadang dalam diri
Ku teguhkan hati ini
Hanya pada-Mu Ku pasrahkan.......

Oh Tuhan ....
selamatkanlah hamba ini
Dari segala fatamorgana dunia
Oh Tuhan .... jauhkanlah hamba ini
Dari hidup yang sia-sia

JAGALAH ALLAH, ALLAH MENJAGAMU…
Sahabatmu, Aqil Naufal bin Mohd Lutfi.


Kedengaran suara tangisan Haziq Hakimi semakin meninggi memecah kesunyian ruang asrama putera itu.Surat yang di bacanya di lepas perlahan. Haziq Hakimi tidak dapat menerima kawan baiknya itu berada di situasi yang sangat membahayakan.Dan dia terharu kerana Aqil Naufal sangat menghargainya selama mereka berkawan dan menasihatinya supaya kembali ke jalan yang benar.

Pelajar-pelajar seblok dengan Haziq Hakimi,mendekatinya.Mereka memujuknya dan dan mengambil surat yang dilepaskan Haziq Hakimi untuk mengetahui isi surat yang dibaca Haziq Hakimi yang menyebabkan dia menangis sebegitu rupa.Semua pelajar-pelajar itu tidak dapat menahan kesedihan,dan mereka turut sama menangis.Suasana penuh hiba menyelubungi blok itu.

***

“Okeh semua,semua dah confirm akan pergi program hujung minggu ni?Ada yang tak jadi ke?Atau ada apa-apa soalan tentang program tu?,”tanya Cikgu Saiful mesra.

“Cikgu,Sabtu dan Ahad ni ek?,”tanya Azim tersengih-sengih.

“Haih..awak ni Azim,tadi cikgu terangkan satu-satu,telinga awak tu duk mana hah?!Bila kawan-kawan?Sabtu dan Ahad ni ke?...”tanya Cikgu Saiful pada pelajarnya yang lain.

“Ya…,”serentak pelajar-pelajar di kelas Tingkatan 5 Marjan menjawab.

“Kumpul pukul berapa?”

“8pagi…,”

“Haa…bagus…dengar tu Azim..jangan nak datang lambat pulak nanti…,” Cikgu Saiful mengingatkan.

“Baik cikgu…heee…,”jawab Azim tersipu malu.

“Lagi ada soalan lain?”

“Erm..cikgu…program ni tentang apa ye?,”tanya Haziq Hakimi sopan.

Semua kagum dan hormat dengan perubahan Haziq Hakimi.Isi surat Aqil Naufal sudah tersebar keseluruh sekolah itu.Semua memahami situasi Haziq Hakimi ketika ini.

“Baik…program ni diberi nama ‘Cinta Hakiki’…khusus untuk student form five je.Penceramah-penceramah yang dijemput juga bukan calang-calang orang,semua hebat-hebat.Jangan lepaskan peluang ni.Jarang sekolah kita dapat buat program macam ni.Okeh,berbalik pada soalan Haziq,kita tengok tajuk dia, CINTA HAKIKI,apa yang terbayang di minda kita?Hafiz?,”uji Cikgu Saiful.

“Cinta sejati cikgu..Macam Siti dan Datuk K…,”jawab Hafiz jujur.

“Suhaila?Awak rasa tentang apa?,”

“Cinta dekat ibu bapa kot…,”

“Fuad?,”

“Ermm..erk...entah cikgu,tak tau..hehe..,”

“Haih,semua salah…lagi-lagi si Fuad ni,belum apa-apa memang dah salah jawapan dia.”

Kedengaran ketawa dari rakan-rakan pelajar yang lain.

“Baiklah,cinta hakiki,adalah cinta yang sebenar,bukan dengan makhluk,tapi cinta kita pada Tuhan kita…Siapa Tuhan kita…?”

“Allah….,”jawab pelajar 5 Marjan serentak.

“Cikgu..nanti saya nak jumpa cikgu…,”minta Haziq Hakimi.

“Oh boleh,masa rehat nanti,awak datang bilik saya ye…”sambut Cikgu Saiful tanda hormat.

“Baik cikgu…terima kasih..,”balas Haziq Hakimi lega.

“Okey ,jadi macam mana dan apa kelebihan cinta Hakiki? Tunggu hujung minggu ni ye…baiklah,cikgu keluar dulu…Assalamualaikum…”

“Waalaikumussalam…”

***

Keadaan di dalam dewan besar sekolah menengah pada malam itu sunyi sepi setelah selesainya slot terakhir program ‘Cinta Hakiki’ beberapa minit lalu oleh Ustaz Shah.Semua pelajar-pelajar tingkatan lima serta Pengetua,guru-guru dan penceramah-penceramah jemputan setia menanti program seterusnya,yang mana ditulis di dalam tentatif program sebagai slot Khas Satu Cinta.Semua tertanya-tanya tentang slot khas itu.

Tiba-tiba lampu di dalam dewan di matikan di bahagian penonton dan difokuskan pada seseorang di atas pentas.

Keadaan di dalam dewan menjadi riuh-rendah…

Tiba-tiba lampu di dalam dewan di matikan di bahagian penonton dan difokuskan pada seseorang di atas pentas.

Keadaan di dalam dewan menjadi riuh-rendah… Mereka mengenali susuk tubuh seorang lelaki di atas pentas itu, Pelajar cemerlang suatu masa dahulu,dan juga pemberi masalah pada sekolah juga pada suatu masa dahulu,dan kini…dia sudah berubah kerana sekeping warkah…

Suasana kembali sepi… Semua mata tertumpu pada susuk tubuh itu… “Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh…saya meminta maaf kerana mengambil sedikit waktu guru-guru dan kawan-kawan pada malam ini.Saya harap saya dapat menunaikan suatu amanah dari seorang sahabat yang saya sangat hormati dan kasihi.Moga segala kata-kata saya juga pada malam ini,diberkati Allah Ta’ala.

Kita semua sudah mendengar tentang apa itu cinta hakiki,kita sudah tahu apa itu cinta Allah,kita sudah faham bagaimana untuk menggapai serta mengejar cinta-NYa,jadi kawan-kawan,apakah tindakan kita selepas ini?Adakah selepas ini,kita balik ke dorm dan tidur,selepas tu bangun pagi,mandi,dan pergi sekolah seperti biasa?Adakah kita tidak dapat apa-apa melalui program ini?Hanya datang kerana tuntutan sekolah? Adakah itu yang patut kita buat selepas kita tahu apa itu cinta Allah???!

Adakah kita semua tahu kenapa kita perlu pada cinta Allah? Kenapa?Kita sangat-sangat memerlukan cinta Allah kawan-kawan …Pertama,ia memenuhi fitrah cinta kita sebagai manusia.Ia dapat mengelakkan cinta tidak halal antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram,cinta Allah tidak mengecewakan.Kita lihat sendiri,jika si A seorang lelaki,dan mempunyai tiga kekasih,iaitu si B,si C dan si D.Apa yang berlaku jika si B tahu si A ada kekasih lain?Pasti dia mengamuk kan?Pasti dia cemburu kan?

Cuba kita lihat di sini bezanya,si A cintakan Allah,tapi dia juga mengajak si B,C,D serta semua makhluk yang ada untuk bercinta juga dengan Allah S.W.T yang mana sangat dia cintai…Kita dapat lihat bezanya dengan jelas kan?Situasi pertama,kita tak nak cinta kita dikongsi,tetapi berbeza pada situasi kedua,kita menyeru serta mengajak semua mencintai Allah,yang kita sangat cintai.Tiada langsung rasa cemburu di hati kita.

Cinta Allah itu tidak mengecewakan,cinta Allah itu membahagiakan…Kerana cinta Allah juga,kita akan buat apa saja yang Allah suka,kita tidak akan mendekati kejahatan,kita tidak akan mendekati maksiat,jiwa kita akan sentiasa rasa tenang,kerana hati kita sentiasa berhubung dengan Allah dimana saja kita berada.Subhanallah…hebatnya cinta Allah.Engkau satu cinta yang selamanya ku cari…”luah Haziq Hakimi lancar dengar suara yang sayu menyentuh hati-hati yang berada di dewan itu.

Tidak berapa lama selepas itu,LCD dinyalakan dan ditayangkan video lagu Satu Cinta dan diiringi nyanyian dari kelas 5 Marjan dan diketuai oleh Haziq Hakimi. Serentak dengan itu,guru-guru bangun tanda bangga dengan pelajar-pelajarnya serta diikuti oleh semua pelajar yang lain memberi penghormatan pada persembahan itu.Semua jiwa-jiwa yang menyaksikan persembahan itu tersentuh dan terkesan ke hati sehingga ada yang teresak-esak,terutama di bahagian pelajar perempuan.Persembahan itu telah diberi tepukan yang paling gemuruh dari semua yang menyaksikan.

***

Kringgg…. Loceng berbunyi menandakan tamat sudah Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun itu.

“Macam mana, paper last kan?”tanya Cikgu Saiful.

“A’ah paper last cikgu,Alhamdulillah.Allah izin apa yang saya tumpu masuk.Terima kasih cikgu atas tunjuk ajar cikgu selama ni.Saya meminta maaf sangat sebab banyak buat masalah pada cikgu dan sekolah selama menuntut di sini.”jawab Haziq Hakimi dengan nada kesal.

“Haziq,itu dulu,biasalah cikgu faham,sebagai pelajar ada rasa dia ingin bersuka-suka,belum masanya untuk fikir masa depan,katanya lambat lagi,enjoy dulu,betul tak?Tapi Alhamdulillah,Allah itu sayang pada awak Haziq,sekarang awak pelajar contoh sekolah kita,moga awak berjaya dalam apa jua bidang yang awak ceburi ye Haziq.”

“Terima kasih cikgu,doakan saya istiqamah,saya takut saya tidak kuat bila mana kaki saya keluar saja dari sini nanti.Nau’uzubillah.”

“Erm..rasa takut itu bagus,baru kita akan sentiasa ingat Allah dimana saja kita berada.Ingat tak,apa kata Aqil Naufal?Jagalah Allah,Allah menjagamu.Jadi,jagalah segala tindak-tanduk dan patuh pada setiap arahan Allah,dan pasti Allah akan menjaga kita,memelihara kita dan menjauhi kita dari apa yang tidak kita ingini berlaku walau di mana saja kita berada.Banyak-banyakkanlah kita berdoa ye Haziq…”

“Ya betul tu cikgu,Terima kasih cikgu.Saya minta diri dulu ye cikgu.Nak kemas barang.”

“Baiklah.Tapi ingat pukul dua ,pengetua nak jumpa semua pelajar dekat dewan ye.”

“Oh ye tak ye.InsyaAllah cikgu.”

“Okeylah pergilah kemas barang dulu.Assalamu’alaikum.”

“Baik cikgu,Wa’alaikumussalam warahmatullah.,”

Baru beberapa langkah Haziq Hakimi bergerak menuju ke asrama putera,tiba-tiba…

Terdengar suatu suara menyapanya dari belakang…

“Sahabatku…Haziq Hakimi bin Abdul Latif…”suara perlahan kedengaran.

‘Erk..Aqil Naufal?Tak mungkin..’monolong hati Haziq Hakimi. Perlahan-lahan dia menoleh ke belakang…

“Subhanallah…Aqil Naufal?”,Haziq Hakimi terharu melihat perubahan kawan karibnya itu.Seraut wajah suci di depan mata,berjubah serta berkopiah sangat berlainan dengan penampilan Aqil Naufal yang dulu.

Mereka berpelukan penuh kerinduan,ukhwah kerana Allah S.W.T tersangat indah.Mereka saling bercerita kisah hidup masing-masing semasa menempuh hidup tanpa sahabat disisi.Ahli keluarga Aqil Naufal juga turut hadir di situ mengikut keinginan anak mereka untuk melawat sekolah menengah kesayangannya untuk kali terakhir sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir bila-bila masa sahaja.Mereka tidak mahu menghampakan permintaan Aqil Naufal dan sanggup datang jauh dari Kelantan untuk ke sekolah itu yang berada di Selangor. Peperiksaan Aqil Naufal telah habis lebih awal dari Haziq Hakimi kerana dia tidak mengambil subjek Sains seperti Haziq Hakimi.

Ketika pertemuan bersama pengetua,Aqil Naufal dan Haziq Hakimi telah dijemput naik ke pentas.Haziq Hakimi diminta oleh pengetua untuk memberi sumbangan khas yang dikutip oleh sekolah kepada Aqil Naufal.Ibu bapa Aqil Naufal terharu dengan rasa keprihatinan yang diberikan oleh sekolah kepada anak mereka.

“Terima kasih kepada cikgu-cikgu,kawan-kawan juga tidak lupa di sini,kepada ibu bapa serta adik-beradik saya yang sentiasa menyokong saya di mana juga saya berada.Terima kasih,saya sangat menghargai,hanya Allah saja yang dapat membalasnya,kerana saya tidak mampu untuk membalas jasa kalian yang sangat bernilai itu.Cikgu,saya ada satu permintaan.Izinkan saya dendangkan lagu Satu Cinta cikgu…”

“Ye persilakan.”sambut pengetua hormat.

“Terima kasih cikgu.Saya tujukan lagu ini untuk semua pada hari ini,saya ingin menyanyikan lagu ini bersama sahabat saya Haziq Hakimi,serta semua warga sekolah ini.Saya harap sangat semua dapat menyanyikan lagu ini bersama-sama.Moga ini menjadi kenangan terindah saya selama saya hidup di dunia ini.Terima kasih buat Cikgu Saiful yang menawarkan diri untuk menolong saya, menunaikan impian saya pada petang ini dengan memasangkan CD lagu ini.Video ini telah saya create kan sendiri,gambar-gambar di dalamnya adalah ketika saya serta keluarga sedang mengerjakan umrah,dan lagu ini berlatar belakangkan lagu Satu Cinta.Diharap lagu ini bukanlah semata-mata lagu,tapi menjadi salah satu proses kita untuk muhasabah diri kita.Moga cinta utama kita semua adalah hanya untuk Allah S.W.T… ”ucap Aqil Naufal ikhlas.

Tika sampai rangkap korus,tiba-tiba Aqil Naufal jatuh terlentang di atas pentas.Semua yang berada di dalam dewan tergamam.Suasana menjadi kelam-kabut.

“Aqill,bangun qil…jangan tinggalkan saya qil..,”tangis Haziq Hakimi. “Mengucap qil…mengucap…asyhadu’alla ila ha illallah…,”sambung Haziq Hakimi membantu Aqil Naufal mengucap sebelum ruhnya berpisah dari jasad.

Ibu bapa Aqil Naufal segera mendapatkan anaknya,tetapi Allah lebih sayangkannya. Selesai saja Aqil Naufal mengucapkan syahadah,matanya tertutup rapat. Dia meninggal dengan tenang.

Disamping itu,lagu ‘Satu Cinta’ serta video yang ditayangkan masih dimainkan,menghabiskan baki nyanyian Aqil Naufal sebentar tadi menyebabkan seluruh warga sekolah itu menangis tersedu-sedan melihat kejadian itu di depan mata sendiri sambil iringan video muzik syahdu arwah.

Sehingga hari ini peristiwa itu menjadi kenangan terindah bukan saja untuk arwah Aqil Naufal seperti yang di sebutnya satu ketika dulu tapi juga buat Haziq Hakimi dan warga sekolah itu.Sekolah itu juga sudah makin banyak menganjurkan serta mendedahkan pelajar-pelajar mereka dengan ceramah-ceramah agama untuk mendekatkan mereka untuk lebih mengenali Allah S.W.T dan supaya mereka bangga menjadi hamba Allah kerana tiada siapa yang paling berkuasa serta yang paling agung dan layak disembah melainkan Allah S.W.T.Sesungguhnya cinta Allah tidak mengecewakan,rebutlah cinta Allah,itulah cinta hakiki.

~~~TAMAT~~~ 




diambil drpd IluvIslam



No comments: