Tuesday, April 6, 2010

Utusan Malaysia (6 April 2010)


Berdakwah melalui Maulidur Rasul

Meredah sungai dengan bot adalah antara pengalaman Mahasiswa Kelab Perkim untuk menyampaikan hamper kepada penduduk Kampung Bertang.


SEJAJAR dengan tema Maulidur Rasul tahun ini, 'Memantap Ukhuwah Memperkasa Ummah', Kelab Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (PAUIAM) kampus Petaling Jaya, Selangor mengadakan Program Jalinan Kasih ke 5 di Perkampungan Orang Asli Pantos, Kuala Lipis, Pahang.
Ia diadakan dengan kerjasama Perkim Kebangsaan dan Perkim Bahagian Negeri Pahang bermula 25 hingga 28 Februari lalu.
Program yang bertemakan 'Ukhuwah Dibina Kasih Terjalin' itu berjalan lancar dan menepati hasrat utamanya iaitu merapatkan hubungan dan juga menyemai cara hidup Islam yang sebenar di kalangan masyarakat Orang Asli di kampung berkenaan.
Berdasarkan pemantauan pada lawatan yang lepas, didapati hampir keseluruhan masyarakat kampung sangat berminat dalam mempelajari dengan lebih mendalam tentang agama Islam.
Dengan melibatkan jalinan kerjasama pelbagai pihak lain seperti Yayasan Taqwa, Muslim Aid, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan juga Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan (JKKK) Kampung Pantos, banyak pengisian menarik berjaya diadakan sepanjang program dijalankan.
Menurut Penyelaras Program yang juga Ahli Jawatankuasa Kebajikan dan Hal Ehwal Sosial Perkim Kebangsaan, Md. Nor Hashim Mohamed, 52, aktiviti yang menjadi teras utama kejayaan program ini ialah konsep jalinan keluarga angkat.
Seramai 40 mahasiswa diterima sebagai anak angkat kepada penduduk kampung.
Mereka diberi peranan mewujud dan menjalinkan hubungan serta kemesraan dengan keluarga angkat mereka untuk jangka masa panjang.
"Selain bantuan dari aspek pembelajaran kepada adik-adik angkat, mereka juga diminta mempraktikkan sifat kecaknaan kepada keluarga angkat mereka dalam semua aspek termasuk kebersihan, kesihatan dan keagamaan," katanya.
Md. Nor yang juga Pegawai Sukan di Jabatan Pengurusan Cawangan Latihan dan Sukan, Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur berkata, kejayaan mewujudkan keluarga angkat ini amat bermakna bagi semua pihak yang terlibat kerana inilah kali pertama masyarakat kampung tersebut bersedia menerima anak angkat.
"Selain itu, katanya, program integrasi pada kali ini juga mencipta sejarah tersendiri bagi penduduk kampung kerana telah mengadakan sambutan Maulidur Rasul dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, berselawat, syarahan, ceramah dan sebagainya.
"Dengan mengingati Nabi Muhammad SAW akan menambahkan lagi perasaan cinta kasih kepada baginda serta mengenang, menghargai serta mengambil iktibar kisah suka duka perjuangan baginda," tambahnya.
Qiamullail juga diadakan yang melibatkan mahasiswa bersama penduduk kampung. Ia dimulai dengan solat sunat taubat, tahajud, hajat, tasbih dan witir serta amalan-amalan seperti membaca al-Quran, berzikir, beristighfar dan berdoa.
Program itu dipimpin oleh Penasihat Kelab Perkim PAUIAPJ, Wan Ahmad Rahiman Wan Hussien.
Turut diadakan adalah acara memasak nasi dalam buluh, lemang, ubi bakar, pertandingan motivasi kepada anak-anak kampung, tayangan multimedia, bawa bola guna sudu, cari bijih timah, bawa bola guna kepala, racun beracun, menongkah arus dan sumpit dan bola sepak.
Sementara itu, Tok Batin Kampung Pantos, Rahman Dollah 75, berkata, inilah kali pertama seramai 190 masyarakat kampung tersebut menerima anak angkat walaupun program tersebut berlainan pengisiannya.
Selama ini mereka yang dari kaum Semai bersifat kurang mendekati dan malu pada pengunjung.
Menurut beliau, Kaum Semai adalah kumpulan penduduk separuh kekal yang terdapat di tengah semenanjung Malaysia di Asia Tenggara. Mereka terkenal sebagai suku kaum yang aman.
Suku Semai mengamalkan bercucuk tanam dan amalan ekonomi bertukar barang. Mereka antara suku kaum asli yang berundur ke kawasan hutan dan gunung dengan ketibaan penduduk yang memiliki teknologi lebih tinggi.
"Pekerjaan utama penduduk kampung ini adalah mencari hasil hutan seperti gaharu, cendana, kacip fatimah, tongkat ali, kelapa sawit dan getah.
"Dengan adanya program muhibah dan kerjasama yang positif dipamerkan oleh mahasiswa tersebut, adik-adik angkat ini menanam hasrat ingin mencapai cita-citanya ke menara gading seperti mereka." ujar Rahman.
Program tiga hari dua dirasmikan penutupannya oleh Ketua Unit Kebajikan dan Hal Ehwal Sosial Perkim Kebangsaan, Suariza Hidayah Muhammad.
Di dalam ucapannya, Suariza menyeru masyarakat kampung agar menghayati ajaran Islam yang sebenar dan bukanlah Islam hanya pada nama.
Kerajaan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) sentiasa berusaha membantu masyarakat kampung untuk maju dan mendalami ajaran Islam melalui pelantikan penggerak masyarakat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) serta menyediakan kemudahan infrastruktur seperti bekalan elektrik, air, telekomunikasi, surau, pusat aktiviti dan sebagainya.
Pada ketika ini masyarakat kampung terpaksa menggunakan sumber air daripada sungai dan bukit serta mendapat bekalan elektrik dengan menggunakan tenaga solar.
Suariza bersama-sama mahasiswa menyampaikan 300 sumbangan makanan asasi seperti beras, biskut, teh, susu, tepung, gula dan sardin kepada penduduk Kampung Pantos, Kampung Gahai dan Kampung Bertang di Sungai Koyan, Kuala Lipis.
Selain itu, Suariza juga menyampaikan hadiah kepada para pemenang pertandingan sukaneka yang diadakan.
Majlis diserikan lagi dengan nyanyian Asmaul Husna, penyampaian sajak 'Kenanganmu Kampung Pantos' oleh Norhidayu Mat dan persembahan video bertajuk 'Jalinan Kasih Kampung Pantos'.
Turut hadir, Pengarah Dakwah, Abdul Hanif Harun, Yang Dipertua Kelab Perkim PAUIAPJ, Muhd. Kamarul Izad Muhammad Nazri dan Pengarah Program Jalinan Kasih, Mohd. Lokman Faivdullah.
Seorang penduduk Kampung Pantos, Janiah Atim, 29, berkata, usaha-usaha murni mendekati penduduk kampung diharap adalah program berkala kerana segala motivasi, pelajaran, pendidikan serta keperibadian sikap yang ditonjolkan oleh mahasiswa kepada penduduk kampung sedikit sebanyak dapat mengubah persepsi dan tanggapan mereka tentang agama Islam.
"Saya juga berharap kami diberi pendedahan melawat ke ibu negara untuk mengenal era teknologi dan kemajuan yang serba canggih," katanya.

V(,^^)ISLAM ITU PERSAUDARAAN (^^,)V

No comments: