Tuesday, November 23, 2010

Bazar RAFEST 2010

Maka sesiapa yang berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya(dalam surat amalan). dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalan)
Surah Al-Zalzalah(99:7-8)

NASI ! NASI !NASI PERKIM!

Masih terngiang-ngiang lagi akan suasana dan riuh rendah di bazar Raudhah Festival(RAFEST) anjuran pihak Pusat Asasi UIAM Petaling Jaya yang berlangsung selama 3 hari berturut-turut iaitu pada 12- 14 November 2010.
PERKIM Petaling Jaya tidak melepaskan peluang untuk turut serta mengambil bahagian dalam memeriahkan bazar RAFEST pada kali ini dengan menjual pelbagai juadah dan masakan .

Gerai no 47, PERKIM

Berbekalkan pengalaman memasak di kampung-kampung orang asli, ahli-ahli Perkim menggunakan bakat dan kebolehan yang ada untuk memasak sendiri lauk-pauk yang dijual di gerai Perkim.Pelbagai menu dan juadah disediakan dan dijual dengan harga yang berpatutan untuk menarik pelanggan yang terdiri daripada para pelajar PAUIAM Petaling Jaya sendiri.

Chef-chef yang sedang sibuk memasak


Antara menu yang istimewa di gerai Perkim ialah Nasi Arab ala-ala Perkim, Nasi 'Carrot' dan Spagetti Bolognaise.Air buah-buahan Chulo dan Air buah-buahan Nata De Coco juga menarik perhatian pelanggan.Gerai no 47. PERKIM ini dibuka dari jam 11.00 tengah hari hingga 12.00 tengah malam.

Spagetti Bolognaise


Iklan jualan gerai PERKIM

mee sup ! mee sup! panas-panas!

"Setiap amal bergantung pada niat .Niat dan tujuan orang beriman lebih baik dan bernilai pada pandangan Allah daripada amalannya.Niat orang yang tidak beriman lebih baik daripada apa yang nyata dengan amalannya".

Begitulah jika niat kita untuk melakukan sesuatu kebaikan,walau banyak halangan dan dugaan sekali pun, pasti adannya pertolongan Allah.

Bagi menjayakan gerai Perkim ini juga banyak dugaan yang berlaku yang menguji kesabaran dan kekuatan ahli-ahli Perkim untuk terus membuat jualan di bazar RAFEST ini.
Namun begitu, alhamdulillah segala rintangan dapat ditempuh dengan nasrullah.
Antara pengalaman dan dugaan yang tidak dapat dilupakan ialah apabila kereta yang dinaiki oleh lima orang ahli Perkim yang dalam perjalanan ke tempat memasak, pancit secara tiba-tiba di tengah-tengah jalan.Bernasib baik dengan adannya tayar simpanan dan kepakaran ahli perkim yang pandai menukar tayar.


Seterusnya,pada hari pertama berniaga, semua agak kelam kabut disebabkan ahli-ahli perkim sendiri sebelum ini sibuk dengan kelas akademik.Selepas itu, semua dapat ditanggani dengan baik dan lancar apabila kebanyakan ahli-ahli Perkim yang terdiri daripada pelajar tahun pertama dan tahun kedua turun padang.

Pada hari kedua, gerai Perkim terus mendapat perhatian daripada pelajar dengan rangkaan promosi jualan yang menyeluruh.Pada waktu-waktu kemuncak seperti tengah hari, ahli-ahli Perkim sendiri tidak menang tangan untuk melayan pelanggan.Lauk-pauk yang dijual untuk makanan tengah hari habis dijual sebelum menjelangnya petang.

Sibuk berniaga


"Kak, Nasi Perkim ada lagi tak?"
Itu adalah antara keluhan pelajar yang tidak berkesempatan untuk membeli nasi yang dijual. Insiden itu terus menjadi peransang kepada ahli-ahli Perkim untuk menyediakan juadah yang terbaik kepada para pelanggan untuk keesokan harinya iaitu hari terakhir berniaga.

Persiapan memasak


Aktiviti jualan terus memberansangkan pada hari ketiga.Ahli-ahli Perkim semakin bersemangat berniaga.Selain itu,hubungan antara ahli-ahli Perkim dengan penjual di gerai yang berdekatan juga dapat dijalin erat melalui sikap saling membantu antara satu sama lain.

Pada malam terakhir berniaga, ahli-ahli Perkim sempat makan beramai-ramai untuk melepaskan penat lelah selepas berhempas pulas untuk menjayakan gerai ini selama tiga hari berturut-turut.Tambahan pula, gerai Perkim adalah antara gerai yang terawal yang dapat menghabiskan jualan pada malam itu.

seronoknnya makan beramai-ramai

Jutaan terima kasih diucapkan kepada En. Md. Nor(abah)dan isterinya (umi) yang sudi memberi bantuan dari segi peralatan dan tempat memasak.

Tidak lupa juga kepada ahli-ahli Perkim sendiri yang terlibat secara lansung mahupun tidak langsung.

'Jadikanlah masa yang berlalu sebagai pengalaman dan pengajaran
masa yang berjalan kita isi dengan amalan'

1 comment:

Anonymous said...

spagetti! spagetti! spagetti!